5 novoročných diét: S ktorou zhodíte najviac?

S príchodom nového roka sa množstvo ľudí snaží začať novú životnú etapu a má, viac ako inokedy, potrebu dávať si najrôznejšie predsavzatia. Okrem, „tento rok prestanem fajčiť“ alebo „tento rok zabehnem maratón“, patrí k najpopulárnejším „tento rok schudnem“. 

Aj keby to bol pre množstvo ľudí sen premenený na skutočnosť, zatiaľ ešte nikto nevynašiel zázračnú tabletku, ktorá by nás bez práce zbavila tuku na tele, a to raz a navždy. Preto sú tu najrôznejšie diéty. Spoločne s Monikou Rychlovskou Tělupilovou, výživovou špecialistkou značky KetoMix, sme sa na niektoré pozreli zblízka. Existuje množstvo diét, ktoré vám pomôžu zbaviť sa prebytočných kíl. Niektoré sú zamerané na zníženie chuti do jedla, iné vynechávajú určité skupiny potravín, ďalšie obmedzujú množstvo konzumovaných kalórií, sacharidov alebo tukov. Možností je veľa. A keďže všetky diéty tvrdia, že sú tie zaručene najlepšie, môže byť ťažké sa vyznať v tom, ktorú naozaj stojí za to vyskúšať. 

Čo hovorí na výber diéty Monika Rychlovská Tělupilová, výživová špecialistka značky KetoMix
„Keď si vyberáte diétu, je dôležité sa pozrieť na ňu trošku komplexnejšie. Nejde len o spôsob, ako sa rýchlo opäť vojsť do vašich obľúbených nohavíc. Niektoré diéty vám naozaj pomôžu schudnúť a odraziť sa na ceste k novému životnému štýlu. S inými si môžete naopak spôsobiť vážne zdravotné problémy.“

ZELENINOVÉ A OVOCNÉ DIÉTY
Pri týchto diétach sa konzumujú len šťavy z čerstvej zeleniny alebo ovocia. Ich súčasťou nie je žiadna pevná strava. Šťava neobsahuje šupky, semienka alebo dužinu. I keď pri tejto diéte dodávate telu určité živiny a antioxidanty, nezískate z ovocia a zeleniny vôbec žiadnu vlákninu, ktorá je veľmi potrebná pri zažívaní. Kalorický príjem pri týchto diétach je na extrémne nízkej úrovni. To znamená, že krátkodobo môžete zhodiť pár kilogramov. Bude to však predovšetkým voda a svaly, nie tuk. Keď sa opäť vrátite k bežnej strave, dostaví sa obávaný jojo efekt a zhodené kilá budete mať okamžite späť. Ak budete takúto diétu držať dlhodobo, môžete počítať so zdravotnými ťažkosťami, ako sú zažívacie problémy, únava alebo nedostatok vápnika pre vaše kosti. 

Čo hovorí výživová špecialistka Monika Rychlovská Tělupilová
„Takáto diéta nie nutrične vyvážená a rozhodne je za hranicou pre dlhodobé chudnutie. Úplne tu absentuje dostatok živín. Človek, ktorý bude piť len ovocné a zeleninové šťavy, možno na začiatku schudne, ale bude neustále hladný a bez energie. Tak isto mu bude chýbať dostatočné množstvo vlákniny, bielkovín a zdravých tukov.“

KETÓNOVÁ DIÉTA
Táto diéta je založená na konzumácii bielkovinových potravín (proteínových potravín – hovorí sa jej aj proteínová diéta) a tukov. Sacharidy v strave podstatne obmedzuje. Vďaka tomu telo prejde na náhradný zdroj paliva, ktorým sú tzv. ketolátky. Tie si telo vytvára z vlastných tukových zásob. Ide teda o pomerne účinnú diétu. Už na tretí deň od jej začiatku môže prísť k úbytku váhy. Celkové úbytky, samozrejme s ohľadom na počiatočnú váhu, môžu byť naozaj veľké. Navyše, obsah bielkovín a tukov jedálničku tejto diéty vás zasýti, takže nebudete hladovať. Ketónová diéta sa dá držať buď z bežnej stravy alebo s pomocou výrobcov diét, ako je napríklad KetoMix. Pri bežnej strave môže nastať problém s kontrolou nielen správneho množstva proteínov, ale predovšetkým tukov. Ak chcete schudnúť, je potrebné spáliť tuk z vlastných zásob a nie ten, ktorý zahrniete do jedálnička. 

Čo hovorí výživová špecialistka Monika Rychlovská Tělupilová
„Pre chorých ľudí môže ketónová diéta predstavovať určité riziko. Pre zdravé osoby bez nutričných obmedzení môže byť pri vhodne nastavenou diétnom režime rýchlejšou cestou k vysnívanej váhe. Napríklad diéta KetoMix má pravidlá nastavené tak, aby ľudí učila aj zdravému spôsobu stravovania. Nie je keto ako keto. Ak by si niekto vybral ketónovú diétu len z bežnej stravy, sú tu riziká predávkovania bielkovinami a nadmerného príjmu nevhodných tukov.“


VEGÁNSKÁ DIÉTA
Táto diéta obmedzuje všetky potraviny živočíšneho pôvodu, a to z etických, enviromentálnych alebo zdravotných dôvodov. Vegánstvo je spojené s odporom k vykorisťovaniu a týraniu zvierat. Je to vlastne striktnejšia forma vegetariánstva. Okrem obmedzenia konzumácie mäsa, sú z jedálnička vyradené aj mliečne výrobky, vajcia a niektoré ďalšie produkty živočíšneho pôvodu, ako je med, želatína alebo srvátka. K úbytku váhy pri vegánskej diéte nie je potrebné sledovať kalorický príjem a výdaj. Keďže ide o diétu chudobnú na tuky, ale bohatú na vlákninu, dochádza k dlhšiemu pocitu sýtosti. Človek preto je menej a schudne. 

Čo hovorí výživová špecialistka Monika Rychlovská Tělupilová
„Vegánsky je určite možné žiť zdravo a prirodzene chudnúť. Problém tu však vidím v potrebe strážiť si dôsledne vyváženosť jedálnička. Keď sa človek vzdá mliečnych výrobkov, mäsa, rýb a morských plodov, ochudobní sa o významný zdroj bielkovín a o množstvo dôležitých vitamínov. Čiastočne mu to nahradia orechy, strukoviny a ďalšie rastlinné produkty, ale množstvo je potrebné denne sledovať. Iba vyvážená vegánska strava dokáže telu dodať všetko potrebné. Avšak, toto už môže byť pre mnoho ľudí pomerne náročná veda.“

ALKALICKÁ DIÉTA
Vyznávači tejto diéty veria, že kyselinotvorné potraviny nášmu telu škodia. Ich vinou trpíme únavou, nafukovaním, nadváhou, bolesťami hlavy, problémami s pleťou, chorobami srdca, alebo dokonca rakovinou. Konzumácia kyselinotvorných jedál vraj skracuje život a urýchľuje starnutie. Diéta vychádza z faktu, že naše telo má mierne zásadité pH a na tejto úrovni by sme ho mali udržiavať. To znamená zaradiť do jedálnička len také potraviny, ktoré neprodukujú pri prechode naším telom kyslé látky. Patrí sem čerstvé ovocie so zeleninou, orechy, strukoviny alebo celozrnné potraviny. Naopak, musíte vynechať cukor, mäso, polotovary, kávu, čaj alebo alkohol. Množstvo odborníkov tvrdí, že aj keď môže byť z hľadiska redukcie váhy prospešné konzumovať prevažne rastlinnú stravu, pH potravín, ktoré jete, nemá žiadny vplyv na pH vašej krvi. Jediné, čo táto diéta dokáže, je zmeniť pH vášho moču. Navyše, jedálniček tvorený prevažne z potravín rastlinného pôvodu, je potrebné dôkladne kontrolovať jeho zloženie tak, aby telo neprichádzalo o dôležité a potrebné látky. 

Čo hovorí výživová špecialistka Monika Rychlovská Tělupilová
„V prospech tejto diéty hovorí fakt, že medzi zásadotvornými potravinami prevažujú tie zdravé. A so zdravým jedálničkom sa človek cíti a vyzerá omnoho lepšie. Váha, samozrejme v závislosti na tom, ako dotyčný vyzeral pred začatím diéty, pôjde dole. Problémom môže byť zostavenie jedálnička tak, aby telo neprichádzalo obmedzením konzumácie napr. mäsa alebo mliečnych výrobkov o dôležité živiny. Úprimne, ľudia, ktorí sú zdraví, nemusia mať strach z konzumácie kyselinotvorných potravín. Telo si samo dokáže udržať neutrálne pH a nie je na to potrebná žiadna špeciálna diéta.“ 

NÍZKOTUČNÁ DIÉTA
U tejto diéty tvorí tuk maximálne 10 % kalorického príjmu. Úžasné to nie je ani s množstvom bielkovín, aj tých je len 10 %. Ako to už u diét býva, keď niekde uberieme, musíme inde pridať. Tu ide o množstvo sacharidov. Tie tvoria z denného príjmu až 80 %. Potraviny živočíšneho pôvodu, ako sú vajcia, mäso alebo tučné mliečne výrobky, sú v nízkotučných diétach striktne obmedzené. Môžeme tak konzumovať hlavne potraviny rastlinného pôvodu. Aj to sa však pripravte na reštrikcie. Napriek tomu, že obsahujú zdravý tuk, musíte vyradiť orechy, avokádo alebo extra panenský olivový olej. Tukov je nich z pohľadu tejto diéty jednoducho príliš. Obmedzenie príjmu tukov môže byť problematické. Tuk má totiž v tele niekoľko dôležitých funkcií. Ovplyvňuje tvorbu množstva buniek a hormónov. Pomáha telu absorbovať rozpustné vitamíny, ako sú vitamíny A, D, E, K. Je taktiež nositeľom chuti. Nízkotučné diéty sú teda o poznanie menej príjemné ako diéty, kde je tuk zastúpený primerane alebo dokonca vo väčšom množstve. 

Čo hovorí výživová špecialistka Monika Rychlovská Tělupilová
„Dodržiavať túto diétu dlhodobo pôjde len veľmi ťažko. Nie je príliš pestrá ani chutná. Okrem tukov všeobecne tu obmedzujete aj príjem nenasýtených mastných kyselín, ktoré sú telu prospešné. Ak chcete redukovať tukové zásoby v tele, musíte prijímať práve tieto zdravé tuky a tiež dostatok bielkovín. Množstvo ľudí, ktorí držia nízkotučnú diétu zaraďuje do svojho jedálnička odtučnené varianty rôznych výrobkov, v ktorých je tuk nahradený škrobmi a cukrami. Ak príjem tukov v strave nahradíte príjmom sacharidov, chudnutie sa zastaví alebo ešte horšie, priberiete.“ 


Či už si tento rok vyberiete pre svoje chudnutie akúkoľvek diétu, dodržiavajte tieto zásady:

Diéta by vás mala baviť.

Diétu si vyberajte s ohľadom na to, či chcete schudnúť dlhodobo.

Pri diéte by ste nemali hladovať.

Jojo efektu sa vyhnete len s diétou, ktorá vás naučí jesť a fungovať inak – zdravo.

Nastavte si chudnutie v hlave ako zmenu životného štýlu, nie ako odopieranie si obľúbených jedál.

Neberte diétu ako mučenie, ale ako obohatenie vášho jedálnička novými potravinami.

Ak trpíte zdravotným ochorením, kontaktujte najskôr svojho ošetrujúceho lekára. 

Monika Rychlovská Tělupilová, výživová špecialistka značky KetoMix o novoročných diétach
„Najzdravšie a najmenej rizikové je chudnúť bežnou úpravou jedálnička. Nevyžaduje to žiadne zásadné obmedzenia, teda aj riziká takého chudnutia sú minimálne. Úbytok hmotnosti je veľmi pozvoľný a nedochádza k preťaženiu organizmu. Samozrejme, nie každý má dostatočnú vôľu a trpezlivosť na to, aby toto pomalé chudnutie vydržal. Dôležitý je preto výber takej diéty, ktorá vám na jednej strane môže priniesť rýchle výsledky, ale na strane druhej povedie k dlhodobo udržateľnému výsledku. Diétu, ktorá bude novým životným štýlom a ktorá vás naučí zdravým stravovacím návykom, v ktorých budete môcť pokračovať aj po jej skončení bez toho, aby ste mali pocit, že vás vo vašom jedálničku obmedzujú. Za mňa osobne by som odporučila diétu KetoMix, ktorá to všetko spĺňa do bodky.“

Zdroj foto: Freepik.com


Komentáre