Vyvraciame najväčšie mýty o spánku. Ktorým z nich veríte vy?

Pravidlá nočného odpočinku sú zahalené mnohými mýtmi. Poďme sa zoznámiť s tým, čo nám skutočne dopomôže k pokojnejšiemu spánku, a čomu sa naopak vyvarovať.

Úzkosť, strach, prepracovanosť alebo "len" partnerovo chrápanie- dôvodov, prečo človek večer nemôže zaspať, existuje mnoho. Ktoré pravidlá vzťahujúce sa k spánku má zmysel nasledovať, a na ktoré je lepšie zabudnúť? Zoznámte sa s najčastejšími mýtmi.

V spálni musí byť tma
Hormón spánku melatonín sa tvorí najmä v tme, z toho dôvodu by v spálni nemalo byť svetlo. K tomu, aby ste zaspali, však nemusí miestnosť pohltiť čierna tma. Presvitajúce závesy alebo žiariace čísla budíka preto zvyčajne s vašou nespavosťou nesúvisia, ale v rámci vylúčenia všetkých príčin skúste zdroje svetla čo najviac eliminovať.

Večerný šport podporuje spánok
Naopak! Po šiestej večernej by ste sa mali prestať fyzicky namáhať, pretože telo zostáva v móde vysokého výkonu ešte niekoľko hodín po športovej aktivite. Pred 18. hodinou sa naopak intenzívny pohyb odporúča, pretože pomáha uvoľniť napätie nahromadené v priebehu dňa. 

Človek by mal spať najmenej 8 hodín
Nie. To, koľko hodín by ste mali spať, je podmienené geneticky a líši sa v závislosti na osobnom nastavení - niektorí ľudia sú dlhí spáči, zatiaľ čo iným postačí len niekoľko hodín spánku denne. Každý by preto mal rešpektovať svoje osobné potreby a prispôsobiť im čo najlepšie svoj životný rytmus tak, aby mohol v posteli stráviť zodpovedajúce množstvo času.

Cez víkend treba vyspávať
To nie je ani trochu dobrý nápad - oveľa lepšie je držať sa obvyklého rytmu a nechodiť spať príliš neskoro. V opačnom prípade si totiž narušíte spánkový rytmus. To vedie k tomu, že v nedeľu večer nemôžete zaspať a v pondelok sa potom cítite, akoby vás niekto zrazil parným valcom.

V páre sa spí lepšie ako samostatne
Akokoľvek to znie lákavo, nie je to pravda. Podľa niekoľkých štúdií sa predovšetkým ženy vyspia lepšie, ak sú v posteli samy. Majú totiž vo zvyku zaznamenávať každý partnerov pohyb, a mnohokrát ich zobudí aj to, keď sa muž v spánku otočí. Rolu hrajú tiež rozdielne návyky - jeden sa lepšie vyspí s otvoreným oknom, zatiaľ čo druhý potrebuje k spánku teplo a absolútne ticho. Ak je to reálne, doprajte si oddelené spálne.

Počítanie ovečiek pomáha pri zaspávaní
Nie je tomu tak, britská štúdia naopak dospela k záveru, že väčšina ľudí vníma počítanie zvieratiek ako stresujúce, a vo výsledku preto zaspia neskôr. Oveľa lepšie je predstavovať si pred spaním upokojujúcu scenériu, napríklad šumenie mora na vysnívanej pláži.

V noci by malo byť otvorené okno
Táto rada je čiastočne správna. Vetranie počas horúcej letnej noci môže mať pozitívny efekt a podporiť zdravý spánok. V zime by ste však mali vetrať len krátko, aby ste neprechladli a neochoreli. Optimálna teplota v spálni sa pohybuje medzi 15 a 19 stupňami. Pri týchto teplotách naša myseľ najľahšie "vypne" a dopraje si prestávku.

Pohár pred spaním dokáže zázraky
Večerný pohár červeného vína alebo piva síce človeku pomôže k tomu, aby sa ľahšie naladil na vlnu relaxácie, ale dobrý spánok nezaručí. Alkohol má totiž tlmiaci účinok na centrálny nervový systém, čo narúša normálny proces spánku i jeho prirodzené fázy. So stratou alkoholovej "hladinky" sa človek navyše často prebudí už po troch alebo štyroch hodinách a ťažko znovu zaspáva. Pivo okrem iného pôsobí močopudne, takže musíte v noci častejšie na toaletu.

Zdroj foto: Freepik.com


Komentáre