Ako je to s cvičením, keď sme chorí? Poradíme vám

Respiračné ochorenia sú počas chladných mesiacov nepríjemnými spoločníkmi väčšiny ľudí. Teraz sa k nim pridala aj pandémia COVID 19, pričom niektorí ľudia majú ľahší priebeh, iní žiaľ ťažší. Pandémia nás aj zatvorila doma, čo je pre mnohých ľudí psychicky náročné. A tak často aj ľudia, ktorí predtým bežne pravidelne cvičili, podliehajú určitej dávke bezmocnosti.

Cvičenie je však ideálny spôsob, ako si vyburcovať endorfíny a navodiť si dobrú náladu. Takú, v ktorej sa potom lepšie premýšľa aj žije. Dobrou správou je, že aj pri respiračnom ochorení, ak nemáte ťažký priebeh a zákaz pohybu od lekára, môžete cvičiť. A to aj tí, ktorí predtým necvičili a potrebujú si vylepšiť náladu v týchto ťažkých časoch. Vždy je však potrebné mať na zreteli odporúčania od vášho lekára.

Neprehliadnite: Cvičením k duševnej hygiene: Ako vie fyzický tréning posilniť tvoju vlastnú hlavu a skvalitniť život?

Zásadou číslo jeden je, že trénovať alebo vybehnúť (v prípade behu) by ste mali najmä ráno, v kvalitných nepremokavých topánkach s veľmi miernym tempom. Hneď po behu alebo tréningu (akomkoľvek) by mala nasledovať sprcha a teplý čaj. Trénovať môžete len v tom prípade, ak cítite príznaky od krku vyššie. 

Čo teda môžeme robiť, ak sme chorí? Ľuboš Gsch, profesionálny tréner a špecialista na tvarovanie postavy odporúča: „Pri akejkoľvek fyzickej aktivite je potrebné voliť veľmi nízke tempo, pri ktorom sa zvyšuje teplota tela (potivosť). V žiadnom prípade sa nesmie dostaviť dýchavičnosť.“ Je nutné vedieť klinický stupeň chronického ochorenia, subjektívny stav, tiež klimatické podmienky a tomu prispôsobiť tréningovú záťaž.

„Je dobré si tiež zvážiť, či by trénujúci nemal pri zvýšenej záťaži zosilniť dávky liekov, napríklad kortikoidov pri bronchiálnej astme. Treba však dávať pozor, nemajú len terapeutické účinky (protizápalový účinok, uvoľnenie a rozšírenie dýchacích ciest), ale aj vedľajšie (osteoporóza, zaťažovanie úponových svalov na kosti a ich následná bolestivosť). Je teda potrebné byť veľmi opatrný. Ak by sa dávkovanie zvyšovať nemuselo, je možnosť použiť prípravky na báze fytoterapeutík, napríklad z brečtanu plazivého. Prípravkov s obsahom účinných látok tejto rastliny je na trhu dostatočné množstvo,“ konštatuje Ľuboš Gsch.

Odporúčame: Sedením naše telo trpí. Ako mu pomôcť?


Kedy trénovať s respiračným ochorením? „Najkľúčovejším faktorom je to, ako sa človek na tréning cíti. Ak dobre, najvhodnejšie je trénovať ráno, vtedy je ovzdušie najmenej znečistené. V prípade, že nie je možné trénovať vonku, pred tréningom si doma vyvetrajte. Intenzitu tréningu prispôsobte svojmu zdravotnému stavu. Veľmi ľahko monitorovateľným faktorom je dýchavičnosť, ktorá by sa nemala dostaviť. Pri teplotách okolo nuly, kedy je v zime pomerne vysoká vlhkosť vzduchu, odporúčam trénovať alebo behať len voľne,“ radí profesionálny tréner a špecialista na tvarovanie postavy Ľuboš Gsch. Dodáva, že ak sa necítite dobre, je lepšie netrénovať. 

K tréningu patrí aj vhodné oblečenie. To isté platí aj pri trénovaní s respiračným ochorením, či už chronickým alebo akútnym. Dôležité je udržať v teple celé telo, od zátylku po ruky a nohy. Tie musia byť v suchu, takže ak vybehnete von, je dobré mať topánky s povrchovou úpravou proti vode. Vhodné je tiež zobrať si návleky, ktoré udržia v suchu a teple aj oblasť v okolí členku a priehlavku.

Prečítajte si aj: Prezradíme vám: Ako trénovať pod dohľadom osobného trénera doma?

Na všetkom zlom je aj niečo dobré. Nezúfajte, pandémia sa raz skončí a nič už nebude ako predtým, avšak môže byť aj lepšie. S odstupom času to môže byť práve pohyb, na ktorý ste doposiaľ nemali čas a potom sa stane vašou bežnou súčasťou. Smútok je normálny, nenechajte sa ním však ovládať. Zaraďte do svojho života pohyb, ktorý je akcelerátorom endorfínov, teda dobrej nálady. A cvičiť môžete aj pri ľahšej forme respiračného ochorenia. 

Zdroj foto: pexels.com, pohyb.sk

Komentáre