Tichá hrozba menom oxidačný stres. Poznáte 4 spôsoby, akými sa chrániť?

Za posledný rok sme sa naučili bojovať s neviditeľným, no za to citeľným nepriateľom v podobe koronavírusu a postupne si začíname uvedomovať, že zdravie by malo byť našou hlavnou a najmä dlhodobou prioritou. Nečakaných hrozieb je však viacero, zbystrieť by sme mali aj pri oxidačnom strese. Vedeli ste, že môže spôsobiť rakovinu či srdcovo-cievne ochorenia?

Boj radikálov a antioxidantov
Slovné spojenie „oxidačný stres“ sa skloňuje často, no skutočné dôvody jeho vzniku pozná len málokto. Neraz sa zamieňa s bežným stresom, ide však o omyl. V našom tele sa prirodzene vyskytujú radikály, no je dôležité, aby ich hladina nebola vyššia ako obsah prospešných látok, na čele s antioxidantmi. Samotný oxidačný stres vzniká, keď sa táto rovnováha poruší - keď máme v tele viac škodlivých radikálov. Nevyvážená hladina spôsobuje, že sú bunky rýchlo napádané a telo sa nestíha uzdravovať.

Rakovina aj Parkinson
Pred oxidačným stresom by ste však nemali zatvárať oči. Voľné radikály môžu spôsobiť naozaj závažné ochorenia, od rakoviny cez problémy s tráviacim traktom, srdcovo-cievne a pľúcne ochorenia až po Parkinsonovu alebo Alzheimerovu chorobu. I keď ide o spúšťač ťažkých chorôb, samotný oxidačný stres nemá žiadne príznaky. Jediným riešením je včasná prevencia.

1. Vstávať a cvičiť!
Aj v tomto prípade treba za všetkým hľadať fyzickú aktivitu. Zatiaľ čo si viacerí spájajú cvičenie výhradne s chudnutím, pohyb je jednou z najúčinnejších prevencií (nielen) proti oxidačnému stresu. Najdôležitejšia je pravidelnosť, zabudnite teda na otravné cvičenia, ktoré vás nebavia a objavte radosť z pohybu. Robíte to pre seba. 

2. Staré dobré vitamíny
I keď sa k nám niektoré vitamíny dostanú prirodzene zo stravy, nie sú zastúpené v takom množstve, aké naše telo vyžaduje. Vitamíny, najmä A, C či E, a minerály ako zinok, železo selén a horčík sú najlepším zdrojom antioxidantov, ktoré potrebuje organizmus priebežne dopĺňať. Aj preto musíme siahnuť po výživových doplnkoch, v preplnených regáloch je však výber naozaj náročný. Pri kúpe treba myslieť na to, aby bol produkt prírodný a netreba zabúdať ani na lokálnu výrobu.

Tieto atribúty spĺňa napríklad slovenská značka Neoglucan, ktorá vyrába hlivovú tinktúru s obsahom vitamínu C, zinku a beta-glukánu. Slovenské zdravie vo fľaštičke odporúča aj lekárka. „Tento výrobok mám rada z viacerých dôvodov. Hlavným je prirodzená podpora imunity hneď na začiatku tráviacej a dýchacej sústavy, ktorá je bránou pre vstup vírusov či baktérií. Práve slizničná imunita v oblasti nosohltanu je totiž kľúčová pre rýchlu reakciu organizmu proti infekcii. Neoglucan rýchlo pôsobí práve tu a ľahko sa užíva, aj preto sa nám osvedčil hlavne v skorom štádiu respiračných infekcií, ale aj pri dlhodobej podpore imunity,“ vysvetľuje všeobecná lekárka MUDr. Daniela Halmová. 


3. Neukracujte sa o spánok
Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, aké účinky má na naše telo spánok? Nejde len o ľudskú potrebu či rutinu, kvalitný spánok je efektívnym bojovníkom proti oxidačnému stresu. Zabudnite na nočné doháňanie pracovných deadlineov, doprajte svojmu organizmu pokoj, oddych a regeneráciu. Investujte svoj čas do zdravia. 

4. Skoncujte s cigaretami
Ak ste doposiaľ nenašli motiváciu raz a navždy zahasiť cigaretu, tentoraz by ste to naozaj mali zvážiť, fajčením totiž podporujete tvorbu nebezpečných radikálov, v dôsledku čoho vzniká oxidačný stres. Niet na čo čakať, oslovte svoj okruh blízkych priateľov, ktorí vás budú podporovať a skoncujte s týmto neduhom. Zmeny sa predsa nerodia len prvého Januára. 

Najväčšie riziko oxidačného stresu spočíva vo fakte, že nemá príznaky. Na svoje zdravie tak musíme myslieť omnoho skôr, než sa nám niečo stane. Recept je pritom jednoduchý -  vyvážená strava, dostatok pohybu, kvalitné výživové doplnky, zdravý spánok a žiadne cigarety. Voľba je len na nás.

Viac informácií nájdete na https://www.instagram.com/neoglucan/ a zakúpiť si ho môžete na www.neoglucan.sk.


Komentáre