Ako počas Vianoc nepribrať?

Už sme si tak nejako zvykli, že Vianoce sú obdobím krásnych tradícií, darčekov, Santov a rozprávok...no žiaľ i obdobím, kedy sa na nás prilepia „kilá“ navyše. A tých sa v januári nie a nie zbaviť. Okolo mája si uvedomíme, že za krátko nastúpi plavková sezóna a tá extra váha z extra dávky lineckých koláčikov či skvelého maminho zemiakového šalátu je stále prilepená na našich bokoch či brušku.
Mať teda stratégiu ako sa tomuto vyhnúť môže byť vcelku užitočné, nie?  My sme sa za vás spýtali nutričnej poradkyne Janky Trebulovej ako na to. Tu sú jej tipy:

1.Hýbte sa – nezabudnite na pohyb. Pohyb je veľmi dôležitou súčasťou ako si udržať váhu na „uzde“. Viem, že počas vianočných sviatkov máme málo času, pretože každá z nás chce mať upratané, napečené, nakúpené darčeky..... Proste , aby všetko bolo tip-top. No pri tom všetkom zhone ( a následne pohode, kedy sa nám po tom všetkom nechce nič) zabúdame na seba. Aj na činnosti, ktoré sme počas celého roku mali pravidelne v dennom režime. Preto ani počas sviatkov nezabúdajte na pohyb. Či už vo forme fitka, behu, plávania, prechádzky, alebo akéhokoľvek pohybu. Dôležité je nezabúdať naň. Aj počas štedrého dňa sa pred večerou vyberte spolu s celou rodinkou na prechádzku (aspoň ½ hodinu a svižným krokom). Pohyb totiž podporuje činnosť čriev, rozhýbe Váš metabolizmus a je to super aj pre vaše srdiečko. Potom si kľudne dáte večeru, ktorá Vás nebude „tlačiť“, ale rozhýbané črevá ju pomerne rýchlo a ľahšie strávia. Podobne sa donúťte aj počas zvyšných dní každý deň sa rozhýbať. Je to to najlepšie čo môžete telu dať.


2.Buďte prieberčivá – nie každý vianočný koláčik či jedlo obľubujete. Vyberajte si...jedzte len to, čomu skutku nedokážete odolať. Každá gazdinka chce pre svoju rodinu a návštevu pripraviť stôl plný hojnosti. Preto sa často vypeká veľké množstvo koláčikov, sladkostí a maškŕt. Snažte sa tento rok zmeniť repertoár koláčikov a vyberajte si tie zdravšie. Aj klasika sa dá pripraviť na zdravší spôsob a rozdiel ani nespoznáte. Miesto klasickej bielej múky použite špaldovú celozrnnú múku, alebo mandľovú, prípadne kokosovú. Margarín vymeňte za kvalitné poctivé maslo, používajte med alebo kokosový cukor, kvalitnú horkú čokoládu a pod. Koláčiky robte menšie, také „jednohubky“. Vyzerá to krajšie a ak sa predsa len rozhodnete ochutnať z každého, nezjete také veľké množstvo. Ak si ku káve v dopoludňajších hodinách dáte 1-2 menšie koláčiky, je to OK. No pozor na priebežné uzobkávanie. A v popoludňajších hodinách sa vyhnite akýmkoľvek sladkostiam. Popoludní sa už telo pripravuje na večerný kľud, ide do útlmu a nepotrebuje už toľko energie. Preto ak popoludní prijmete veľa sacharidov (koláče, zákusky, ovocie, pečivo, cestoviny a pod.), telo už nedokáže túto energiu spotrebovať a mení ju na tuky, ktoré sa ukladajú v našom tele. A preto sa zvyšuje váha.


3.Alkohol s mierou. Čo sa týka alkoholu počas sviatkov tak určite si ho doprajeme viac ako v bežný deň či víkend. Ak už siahnuť po alkohole tak najlepšie je biele alebo červené suché víno alebo prosseco. Pozor na tvrdý alkohol a rôzne vianočné punče a likéry. Sú plné prázdnych kalórií, punče a likéry aj plné cukru.
4.Počúvajte svoje telo – kedy vám vysiela signály o pocite plnosti. Keďže stoly sú plné jedál a vianočných dobrôt, ktoré sa inak v priebehu roka nevaria, lákajú nás neustále ich konzumovať. Jednoducho najesť sa ich do sýtosti. Pozor na prejedanie sa do prasknutia! V takom prípade sa trávenie výrazne zhoršuje, môže nám spôsobiť aj tráviace ťažkosti ako sú bolesti brucha, hnačku alebo naopak zápchu, prípadne aj vetry a nepríjemný „ťažký žalúdok“ ešte aj na druhý deň. Vianočné menu je v každej rodine viac chodové. Preto si kľudne pri štedrej večeri doprajte z každého jedla. No dbajte na to, aby to bolo naozaj malé množstvo pre chuť. Len vtedy sa nedostanete do stavu prejedenia. Na druhý deň sa dojedá štedrovečerná večera. Určite však neabsolvujte na druhý deň obed vo forme štedrej večere – teda všetky chody na jeden šup. Jednotlivé chody si rozdeľte. Niečo na raňajky, niečo na obed a zvyšok na večeru. No a tretí deň sa už snažte stravu odľahčiť, aby aj Váš tráviaci trakt si aspoň trochu oddýchol pred novoročnou oslavou. Ak chcete ešte niečo naviac urobiť pre svoju postavu, kľudne si pripravte štedrú večeru zdravšie. Zemiakový šalát si pripravte s bielym jogurtom, rybu si upečte a pod. Každá aj malá zmena zabráni priberaniu počas sviatkov.
5.Vážte sa priebežne. Pre niekoho je to vhodné pre iného nie. Ak aj počas roka máte doslova „fóbiu“ postaviť sa na váhu tak počas sviatkov ju niekde schovajte alebo z nej vyberte baterky. Aj váhu beriete ako pomocníka tak kľudne sa občas na ňu postavte. Čo však musíte dodržať je, že vážiť sa musíte v rovnakom čase. V priebehu dňa vám váha môže kolísať aj 1-1,5 kg v závislosti od toho, čo konzumujete, čo pijete a ako sa hýbete. Takže postaviť sa na váhu je na vlastnom uvážení, či zvládne pozrieť sa na číslo, ktoré vám ukáže.


6.Čo na záver? Nebojte sa sviatkov ak k nim budete pristupovať rozumne. Ak si doprajete štedrovečernú večeru a na druhý deň ešte dojete jej zvyšky je to ešte v norme. No potom je potrebné zmeniť jedálniček, odľahčiť ho, pridať viacej zeleniny, zmenšiť porcie, zlepšiť pitný režim (ale nie vo forme vína a iného alkoholu  ) a pridať aj viac pohybu, nemusíte sa obávať zbytočného priberania. 

Foto: Archív J.T. a Pexels


Komentáre